Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprog - Sprogtrappen

Sprog – SprogTrappen

Arbejdet med SprogTrappen giver os mulighed for at understøtte en mere systematisk og målrettet indsats for de 0-3 årige børns sproglige udvikling. Sprogtrappen er udviklet af sprogforsker Pia Thomsen. Formålet er at understøtte fagpersonalet i at identificere det enkelte barn og børnegruppens nærmeste sproglige udviklingszone og målrette den pædagogiske indsats og læringsmiljøet herefter.

En tidlig sproglig indsats

SprogTrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at understøtte fagpersonalets arbejde med børns tidlige sproglige udvikling ved systematisk at følge det enkelte barn over tid på baggrund af de observationer, der gøres i hverdagen.

SprogTrappen er ikke en test eller en udredningsmetode, men et pædagogisk observationsredskab, der gør det muligt løbende at følge og støtte barnets udvikling og opdage eventuelle udfordringer tidligt. Indplacering af barnet sker på baggrund af observationer og indgående kendskab til barnets hverdagskontekster.

Overblik over udvikling

Systemet gør det let at følge barnets udvikling over tid og formulere indsatser.

Vi arbejder i Vokseværket systematisk med SprogTrappen på stuemøder. Personalet har gennemgået to aftenmøder a tre timers varighed hvor de er blevet introduceret og klædt på til arbejdet med SprogTrappen af Pia Thomsen.

Vokseværkets sprogansvarlige har ligeledes gennemgået workshops for at kunne understøtte arbejdet med SprogTrappen i hverdagen.